Forumet

#1 2007-12-07 11:25:05

per
New member
Registrerad: 2007-12-07

Lönnebergaskinka

Tycker man bör vara misstänksam mot "Lönnebergaskinka". Varumärket ägs av Sardus (Charkdelikatesser, Onsala, pastejköket mfl.) Skinkan marknadsförs just nu hårt med argumentet att det skulle vara en genuin gammaldags tillverkad skinka. Bl.a. genom (löjlig, enligt mig) reklamfilmer i svartvitt.

I ett nyhetsbrev till butiker säger Kategorichef Maria Schmitt "Vi vet att Lönneberga är ett starkt varumärke och det vill vi utnyttja. Konsumenterna beskriver varumärket som ”äkta, svenskt och gammeldags”.

Men granskar man innehållsförteckningen ser man det inte är speciellt genuint tycker jag: (7 olika E-nummer. Bland annat E621)

INNEHÅLLSFÖRTECKNING:
Skinka, Koksalt, Socker, Antioxidationsmedel E325, E331, E301, Smakförstärkare E621, Konserveringsmedel E250, Stabiliseringsmedel E450, 451.

Senast redigerat av per (2007-12-07 11:25:24)

#2 2007-12-08 14:04:54

Nina H
Member
Registrerad: 2007-11-22

Re: Lönnebergaskinka

Visst blir man tokig?!
Jag tycket att vi konsumenter skall skriva, ringa, maila till alla dessa charkföretag och be dem motivera varför man skall behöva förstärka smaken av en produkt som är så förstklassg!!
Eftersom de inte har någon förklaring så ber man dem sluta. Köpbojkott!!!!
Har lusta att proppa fickorna fulla med små klisterlappar där det står MSG på och klistra upp dem på alla charkhyllor i butiken.
För mig är det slutköpt med rostbiff, skinka mm mm.
Bråka, bråka, bråka. Vi vet ju att det går. För många år sedan sade pappersproducenterna i Sverige "Oblekt toapapper - det kommer ingen att köpa!" Någon modig producent började och efter ett par år räckte inte produkterna till för efterfrågan. Så vi konsumenter har makt - bara vi utnyttjar den!

#3 2008-01-20 21:46:58

IngalillO
New member
Registrerad: 2008-01-20

Det är verkligen inte lätt, vilken skinka är egentligen "genuin"? Jag köper ibland 2 hg skinka över disk till helgen, oftast gårdsskinka eller nån annan som ser "äkta" ut. Hur ska man veta???

#4 2008-01-28 19:53:40

Vera
New member
Registrerad: 2008-01-28

BRA SKINKA - FINNS DET?!

Jag skulle gärna vilja veta. Vill inte kasta pengar i sjön på nån dyr sort över disk som ändå bara visar sig vara full av smakförtärkare osv. Är det nån som vet??

Vera

#5 2008-01-30 23:50:49

Nina H
Member

Enligt en anställd i charkdisk måste det finnas konserveringsmedel i den skinka du köper över disk - annars skulle de få slänga mängder varje dag, speciellt som det blandas nöt, gris, korv mm.
Det finns dessutom en del annat i den kokta och rökta skinkan som inte är så bra.
Torkad skinka är bättre, men den kommer å andra sidan ofta långt ifrån. Miljöovänligt.
Och MSG - helt onödigt. På radion tog man upp den genuina Lönnebergaskinka i nyheterna igår.
Det kommer att hända saker på den kanten, det kan jag lova. Men vi vanliga konsumenter måste också höra av oss, inte bara massmedia. Och vi får aldrig slöa till. På dom bara!

#6 2008-02-24 22:24:22

Sture
New member
Registrerad: 2008-02-24

Bad att få köpa rökt skinka utan e-621 i charkdisken på ICA. Expediten letade igenom alla som fanns, men det visade sig att samtliga innehöll E-621, även gårdsskinkan.

#7 2008-02-27 12:11:12

Staffan
Member
Registrerad: 2008-02-27

Jag roade mig med att titta igenom ett antal olika korvar och påläggsskinkor på affären och kom fram till att det är svårt att gissa vad den innehåller utan att titta igenom innehållsförteckningen.
T.ex. så jämförde jag två stycken olika falukorvar från samma tillverkare. Den ena hade E621, medan den andra var utan. Jag tror den utan hette "falukorv" och den andra "gårdsfalu", eller något åt det hållet.

Smörgåspålägg var lika varierat.

Senast redigerat av Staffan (2008-02-27 12:11:40)

#8 2008-02-27 21:23:18

Anna Karin
Member
Registrerad: 2007-11-20

Charkdisken är verkligen en kuliss. Det ser så äkta ut, och allt heter så äkta. Charkbiträdet på Hemköp sade i all välmening att Mor Matildas skinka är sååå fin. Eftersom det som kund inte går att läsa på förpackningen kollade jag på hemsidan (Jacobsdahls) och där står  en hel del tillsatser och självklart E621.

#9 2008-03-09 11:49:33

HenrikAhlen
Member
Registrerad: 2008-01-26

Konsumentförenignen i Stockholm har nmält Lönnebergaskinka till Konsumentverket, det ska bli intressant att följa detta ärende. Om inte Konsumentverket fäler detta så tycker jag att vi ska starta ett uppror!

"Lönnebergaskinkans recept påstås vara gammalt och beprövat. Tillagningsmetoden ska ”…ge en smak som inte går att få till på konstgjord väg”. I verkligheten innehåller skinkan sju olika tillsatser, varav en smakförstärkare. ”Lönnebergaskinka - Prima småländsk mat” står det i reklamen, trots att skinkan tillverkas i Halland. Nu anmäler Konsumentföreningen Stockholm (KfS) annonsen till Konsumentverket.
Se hela texten på http://tinyurl.com/2lcxqq

Deras anmälan till Konsumentverket:
"Annonsen ger enligt vår mening intryck av att skinkan tillverkas enligt gamla metoder. Konsumenten förväntar sig knappast att finna sju olika tillsatser i skinkan, särskilt inte smaksättaren mononatriumglutamat."
Hela texten:
http://tinyurl.com/2spcum

#10 2008-03-09 11:57:38

HenrikAhlen
Member
Registrerad: 2008-01-26

Upptäckte just att det på samma sida finns länkar till KOs  skrivelse till Atria och deras svar.
Atria slingar sig men säger att de ska sluta med att hävda att det är småländsk mat och att använda uttrycket ”Det ger en fin smak som inte går att få till på konstgjord
väg”.
Men de tänker alltså inte sluta med smakförstärkare och andra tillsatser.

#11 2008-05-03 18:37:34

Cecilia
New member
Registrerad: 2008-05-03

Jag köpte dansk ekologisk lufttorkad skinka på ICA i Malmö där jag bor... märket hette Aalbaek Specialiteter. Vet inte om de danska varorna är lika vanliga i resten av landet. Innehåll: skinka och salt (saltad för hand). Den var förstås snordyr, 80g kostade vanligtvis över 60 spänn, köpte den bara för att den var nedsatt pga kort datum. Danskarna är rätt bra på ekologiska charkvaror utan tillsatser, framförallt Irma har en hel del vettiga grejor. Men som sagt, bor man uppåt landet så är det kanske inte mycket hjälp...

#12 2008-08-20 19:24:47

Nina H
Member

Är inte danskarna kända för att trycka i sina grisar enorma mängder antibiotika??? Det är därför de vräker ut sin fläskfilé för 69:-/kg. Aldrig att jag tar i den!!!

OCH - det lönar sig att klaga. Härom månaden kom förest. i charkdisken i "min" affär fram till mig, stolt bärande på en stor grillad rostbiff. -Kolla här, sade hon glatt och på en etikett stod det "utan msg". Bröderna Nilsson var märket och det gäller deras skinka också. Gissar att msg snart är ett minne blott.
Även Bongs fonder börja nu sakna msg, enligt samtal med dem har de inte tillverkat någon sort med msg sedan årsskiftet. Så det är bara att stå på!

Senast redigerat av Nina H (2008-08-20 19:25:44)

#13 2009-02-07 15:24:08

Lilla Blå
New member
Registrerad: 2009-02-07

Vi fick nog av all skitskinka och annat pålägg. Vi kom på att man kan röka själv. Min pappa har en rök som är super, det tar en dag att röka och då dänger man in många kilo egensaltat kött (av den sorten man vill ha, gärna närproducerat fläsk, skinka, bog, vilt osv). Sedan fryser man in i skivor.

Pappa röker ett par gånger om året, emellan gångerna kan man samla på sig kött i frysen som man vill röka. Det blir supergott och tillsatserna är endast salt och rök. Dessutom så går det inte åt så mycket på varje smörgås, det smakar så mycket mer. När man har egenrökt skinka i kylen så känner man lukten när man öppnar kylskåpsdörren. Pärsons skinkan luktar inte ens på mackan i fria luften.

Om man inte har egen rök så finns det rökerier man kan lämna in till. Bojkotta skitmaten fixa egen!

#14 2009-03-04 17:57:36

Livsmedelsingenjör
New member
Från: Skara
Registrerad: 2009-03-04
Webbsida

Det är synd att livsmedelsbranschen är så urusel på att stå upp för sig själva och förklara VARFÖR vissa produkter innehåller vissa tillsatser. För det finns alltid orsaker till att man tillsätter annat än ingredienser, E-nummer kräver särskilda tillstånd och det är inget man besvärar sig med i onödan.

E-nummerlistan är (en av de få) saker som jag tycker är bra med boken. Den säger långt ifrån allt, men åtminstone en del om tillsatserna i maten.

Angående lönnebergaskinkan så är flera tillsatser helt avgörande för att det överhuvudtaget ska likna en skinka. Nitritsaltet (E250) har en mängd goda egenskaper i charkprodukter. Bland annat hjälper det till att binda vatten i skinkan så den får en god textur och saftighet istället för att bli torr och falla sönder. Detta hjälper även fosfaterna (E450 och E451) till med. Vidare bidrar nitritsaltet med skinkans smak och arom, fina rödaktiga färg (utan nitrit skulle skinkan vara grå) och framförallt skyddar nitritet från botulism! Genom att binda mer vatten i produkten minskar man viktförlusterna vid produktion och skivning vilket gör att man kan sälja skinkan mycket billigare.

Även askorbat, som är detsamma som C-vitamin (E301) är avgörande för att det ska bli en bra produkt. Askorbat arbetar tillsammans med nitrit för att ge skinkan dess fina färg. Ibland används C-vitamin utan nitrit och då är dess uppgift att förhindra att fettet härsknar. C-vitamin är en antioxidant men får motsatt effekt om det används i för höga doser. Nivån av C-vitamin i charkprodukter är ungefär densamma som i potatis.
cool

cool Bara döda fiskar flyter med strömmen

#15 2009-03-09 10:14:58

malinholmgren
Member
Registrerad: 2007-12-27

Parmaskinka innehåller bara skinka och salt, och är ändå inte grå... smile

#16 2009-03-09 16:25:56

Livsmedelsingenjör
New member
Från: Skara
Registrerad: 2009-03-04
Webbsida

Bra att du är uppmärksam! smile Att parmaskinkan inte blir grå utan nitrit beror på att den är kallrökt och alltså inte värmebehandlad

cool Bara döda fiskar flyter med strömmen

#17 2009-03-12 13:30:32

malinholmgren
Member
Registrerad: 2007-12-27

Parmaskinka (prosciutto di parma) är inte rökt. Den är bara saltad och sedan torkad i över ett års tid.

Läs mer på: http://www.prosciuttodiparma.com/eng/info/making/

#18 2009-04-01 20:30:26

rovmun
New member
Registrerad: 2009-04-01

Livsmedelsingenjör skrev:

[i]Det är synd att livsmedelsbranschen är så urusel på att stå upp för sig själva och förklara VARFÖR vissa produkter innehåller vissa tillsatser. För det finns alltid orsaker till att man tillsätter annat än ingredienser, E-nummer kräver särskilda tillstånd och det är inget man besvärar sig med i onödan.

Det finns väl bara EN anledning och det är pengar.

#19 2009-07-13 15:04:13

jrd
New member
Registrerad: 2009-07-13

nedan är plockat från ica-kuriren.se

Finaste skinka efter Lönnebergarecept. Låter det smaskigt? Så här ser receptet ut: 1. Tumla muskler. 2. Lägg i skinn. 3. Rök och spruta in sju tillsatser.

Smörgåspålägget Lönnebergaskinka marknadsförs med småländsk idyll. Det talas om ett gammalt beprövat recept som ”ger en fin smak som inte går att få till på konstgjord väg.”

Så bra – tänker jag, trött på alla konstiga tillsatser med E-nummer – här finns pålägg från den hela skinkan på gris, bara saltad, rökt och skivad.

Men ingredienslistan är ungefär samma som på andra rökta skinkor på marknaden.

Det är sammanlagt sju E-nummer – konsistensgivare, konserveringsmedel och smakförstärkaren glutamat, E621.

Bakom varumärket Lönnebergaskinka finns företaget Sardus chark & deli. Jag ringer upp marknadsdirektören Martin Linde:

Vad menar du med att ”vi har fullt sjå med att inte ändra ett dugg i våra gamla beprövade småländska Lönnebergarecept”?
– Exakt vad det står. Vi tillverkar på det traditionella sättet.

Menar du att Emils mamma använde smakförstärkare E621?
–_Det vet ju både du och jag att så är det inte. Vi försöker göra skinkan på det sätt som den är gjord från början.

Så det handlar om hela bakdelen av en gris?
– Vi gör en helmuskelskinka, som görs av hela muskelpartier från skinkan. Man tar större köttbitar och tumlar dem, alltså masserar in salt.

Då frigörs bindväv, som används för att binda ihop skinkan när den läggs samman i en rund form. Vi har teknifierat en gammal process.

– I dag går det inte att producera en rökt skinka som det Serranoskinkaben som du antagligen ser framför dig, säger Martin Linde.

Men det går. I Västerås finns Carlströms charkuterifabrik, där nu tredje generationen charkuterist faktiskt tillverkar hel skinka som den är, saltad och upphängd i röken.

Charkmästare Micael Carlström har inget till övers för den skinka som säljs i kyldiskarna.

– Det är inte konsumenterna som har efterfrågat den. Det är fabrikanterna. De kan spruta ut köttet i skinn, vilket gör att alla skinkor blir lika stora.

– Det är jättebra hanteringsmässigt, för fabrikanterna sätter naturligtvis upp åtta så kallade korvar i maskinen och sedan bara sprutar det ut skivor.

På en riktig skinka, som vi gör den, blir det väldigt mycket spill när man skivar den. Men det är vad jag kallar rökt skinka.

Av: Anette Sievers

#20 2009-09-01 09:45:46

em77
New member
Registrerad: 2009-09-01

"Rökt" skinka i affärerna är ju inte längre rökt alla gånger, i många innehållsförteckningar på rökt skinka står det Rökarom och hur många konstgjorda tillsatser som helst  den skinkan är alldeles blank och slemmig. Det är nog bättre att köpa gris själv, då vet man vad man får i sig.